دانشجویان ارشد مدیریت آموزشی

۶ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

 

در س پژوهى؛

الگویى براى

پرورش حرفه اى معلمان  

 

دکتر ابوالفضل بختیاری 

پژوهشگاه مطالعات آموز ش وپرورش

کبرى مصدقی نیک

مدرس دانشگاه و پژوهشگر آموز ش وپرورش منطقة 1 تهران

 

 

درس پژوهی موضوعی است که در چند دهه گذشته کارگزاران آموزشى، به ویژه معلمان و دبیران بیش از پیش به آن توجه کرده اند. یکى از دغدغه هاى مربیان تربیتى، صاحبنظران، کارشناسان و سیاستگذاران، بهبود فرایند یاددهى- یادگیرى است. تبدیل مدرسه به سازمان یادگیرنده و اینکه همه از هم و دبیران هم از همتایان خود یاد بگیرند، ایده و الگویى است که در درس پژوهی  قابل مشاهده است. در این نوشتار در س پژوهى به عنوان شیوه اى براى پژوهش مشارکتى دبیران و روشى براى پرورشحرفه اى معلمان و کارگزاران آموزشى مطرح میشود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۴ ، ۱۷:۵۵
لیلی خیری


پیشینه تدریس پژوهی

 

درس پژوهی رویکرد دیگری برای توسعه دانش حرفه ای معلمان است که از درون مدارس ابتدایی ژاپن مطرح و توسعه یافته است. تاریخچه  درس پژوهی به قبل از سال 1900 میلادی بر می گردد. که در ژاپن به نام های کنای کنشیو که از دو قسمت کونای به معنی در مدرسه و کنشیو به معنی کارورزی تشکیل شده است که یک بخش آن جو گیو کن گیو است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۴ ، ۱۶:۲۱
لیلی خیری


آموزش و پرورش از بدو تشکیل زندگی گروهی انسان و در پاسخ به نیاز انسان ها در روابط متقابل شکل ابتدایی خود وجود داشته است و بنابراین یکی از قدیمی ترین نهادهای اجتماعی است. در شرایط جدید و پیچیده تحولات جهانی، آموزش و پرورش به صورت یک نظام فراگیر، ابتدا جوامع پیشرفته و توسعه یافته و متعاقب آن سراسر جوامع در حال پیشرفت را فرا گرفته است و امروزه جامعه ای نیست که این نظام نقشی در تحول و پویایی و پیشرفت آن نداشته باشد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۴ ، ۲۰:۲۱
لیلی خیری

 

 

مقدمه

 

 

تدریس پژوهی الگویی برای بهسازی و بازاندیشی در فرهنگ آموزش و تدریس است که هسته اصلی فرآیند توسعه حرفه ای معلمان در ژاپن می باشد. در این الگو مدرسه و کلاس به اجتماع یادگیری تبدیل می شود و به معلمان و پژوهشگران و استادان یاری میرساند تا بر قابلیت های خود از طریق یادگیری یکدیگر بیفزایند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ آذر ۹۴ ، ۱۱:۰۶
لیلی خیری


 

ورزشگاه فکری مک

مقدمه
تفکر خلاق هنر شکستن عادت ها، روزمرگی ها و الگوهای موجود می باشد. و یک شیوه نگرش متفاوت نسبت به دنیا است. دیدن دنیا از دریچه ای که هیچ فرد دیگری تا به حال از آن دریچه به دنیا نگریسته است برای داشتن چنین نگرشی باید قوه تخیلمان را پرورش دهیم به اندازه کافی اندیشه و امید داشته باشیم و با خستگی فکری مقابله کنیم و با ورزش فکری عضلات فکری خودرا به تحریک وابداریم.


ورزشگاه فکری مک
تام در یک شرکت کار می کند چند وقتی است که دچار افکار مغشوش و درهم شده است که ناگهان تابلوئی توجهش را جلب می کند ورزشگاه فکری مک شعبه ای از باشگاه تفکر خلاق ووارد مشود مشکلاتش را بازگو می کند مک صاحب آنجا بود پس از چندین سوال و جواب به او گفت که عضلات فکری شما تنبل و سست شده و این یعنی به کار نینداختن و تقویت نکردن (فکر) این حالت موجب از دست دادن کارایی و پویایی فکر و ضعیف شدن جریان اندیشه پیدایش رخوت و سستی فکری، اضطراب و اندیشه ها، خستگی مفرط و از همه بدتر منجر به بروز واماندگی و حالتی می شود که می توان آن را (یبوست فکری) نامید. مک برایش توضیح داد وقتی انسان مغزش از کار و فعالیت و تلاش بازمی ماند. بعضی وقت ها توجه شما به چیزهایی بوده که دوست داریم. برای درمان این قضیه باید به تقویت عضلات خود بپردازیم و وادارشان کنیم که خم و راست شوند و عاطل و باطل نمانند و عادت های جدید را جایگزین عادت های قدیم کنیم. و به ورزش فکری مکرر ادامه دهیم.


نتیجه گیری
نگارنده معتقداست یک فردی که از نظر فکری خسته شده و در روند کاریش اختلال ایجاد شده و توان طی کردن مسیرهای روزمره خودرا ندارد در کار و فعالیت و روابط اجتماعی تاثیر گذاشته و نوعی ضعف در افکار خودحس می کند و تنها راهی که می تواند به آن خاتمه دهد ورزش فکری می باشد باید عضلات افکار خودرا به تحرک وادار کند و تفکر خود را به سمت افکار خلاقانه سوق دهد افکار خودرا روی کاغذ بنویسد و فرصت ابتکار و نوآوری را به خود بدهد. پرسش ها و پاسخ ها را جدی بگیرد و به آنها بیاندیشد. مطالعه، آمادگی، پختگی، توجه به ایده ها، اجرا کردن افکار مثبت و سوق دادن آنها به سمت ورزش فکری می تواند تفکر خلاقانه را در فرد ایجاد کند.

منابع
وجک ،تام،(1394)،تفکرخلاق. تهران: سازکار، فصل1

منبع اصلی مطلب : نظارت و راهنمایی آموزشی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ آذر ۹۴ ، ۱۰:۴۵
لیلی خیری


 حیطه و نوع عملکرد نظارت و راهنمایی آموزشی

هدف نظارت و راهنمایی اموزشی اصلاح وضع اموزش و یادگیری معلمان و دانش اموزان است . بدون برنامه ریزی صحیح و نظام مند ، وقت و نیروی به کار گرفته شده به هدر میرود و هدف های پیش بینی شده تحقق نمی یابد .

معلمان ، دانش اموزان ، مدیران و راهنمایان اموزشی از کسانی هستند که در فرایند نظارت و راهنمایی اموزشی نقش دارند، بنابراین برای نیل به هدف های پیش بینی شده در برنامه های مورد نظر باید ماهیت و وظایف نظارت و راهنمایی اموزشی برای این افراد مشخص باشد .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آذر ۹۴ ، ۲۳:۲۶
لیلی خیری